پولیپ گوشتی بینی

پولیپ-گوشتی-بینی

پولیپ گوشتی بینی

پولیپ گوشتی بینی چیست ؟پولیپ های بینی در واقع ورم های نرمی می باشند که در بینی به رنگ خاکستری ،صورتی و یا زرد دیده می شوند .پولیپ های بینی بسیار شابع هستند ،این پولیپ ها غیر سرطانی هستند . پولیپ های گوشتی بینی در اندازه های متفاوتی دیده می شوند و ممکن است به صورت دسته جمعی یا تنها در بینی دیده شوند . در مواقعی که پولیپ های بینی به صورت دسته جمعی دیده می شوند ، مانند خوشه انگور کوچکی بر روی یک شاخه، در بینی به وجود می‌آیند.

علائم و نشانه‌های پولیپ بینی شبیه به سرماخوردگی است، اما در طولانی مدت برطرف نمی‌شود. اگر شما نیز علائمی شبیه به گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی دارید بهتر است با جراح بینی مشورت کنید. جراح بینی  بعد از بررسی و آزمایشات می‌تواند بهترین روش درمانی را برای شما پیشنهاد کند. در صورتی که مشکل با قطره‌های بینی برطرف نشود، پزشک ممکن است جراحی را برای شما انتخاب کند. این جراحی به منظور تخلیه پولیپ‌ها و اصلاح راه هوایی بینی انجام می‌شود

علائم پولیپ گوشتی بینی

ممکن است در ابتدا رویش پولیپ ها احساس کنید که سرما خورده اید ، چون گرفتگی یا آبریزش بینی‌ یکی از علائم متداول عفونت‌های ویروسی‌ای مانند سرماخوردگی است. اما توجه داشته باشید که سرماخوردگی‌ها معمولاً بیش از ۲ تا ۱۴ روز طول نمی‌کشند و علائم‌شان خود به خود برطرف می‌شود. اگر دچار پولیپ بینی باشید، علائم پولیپ بینی در صورت عدم پیگیری برای درمان پولیپ بینی بهبود نخواهند یافت.

• مهمترین عامل در پولیپ های بینی احساس گرفتگی بینی  می باشد . احتمال دارد به دلیل مشکل بودن تنفس از راه بینی، اکثر اوقات از راه دهان نفس بکشید. این امر به ویژه شب‌ها بسیار مشکل است و خواب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • آبریزش بینی (رینوریا) نیز از دیگر علائم رایج پولیپ بینی است.
  • حس بویایی و چشایی ضعیف می‌شود یا کاملاً از دست می‌رود.
  • گرفتگی بینی باعث تغییر صدا می‌شود.
  • پولیپ‌های بزرگ باعث سردرد و خرخر کردن می‌شوند.
  • گاهی اوقات پولیپ‌های بزرگ شب هنگام در تنفس اختلال ایجاد می‌کنند و حبس شدن نفس در زمان خواب را به دنبال دارند.
  • گاهی پولیپ‌های کانال تخلیه‌ی سینوس‌ها به بینی را مسدود می‌سازند و به این ترتیب بیشتر در معرض عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) قرار می‌گیرید.

پولیپ-گوشتی-بینی

در صورت درمان به موقع پولیپ های بینی  به ندرت باعث بزرگ شدن بینی و بخش پیشین صورت می‌شوند. در موارد بسیار نادر، دوبینی نیز رخ می‌دهد،چون پولیپ‌های حجیم ساختار صورت را تغییر می‌دهند و بر اعصابی فشار وارد می‌کنند که پیام‌های دیداری را از چشم‌ها به مغز می‌فرستند.

درمان پولیپ بینی

تمام افراد مبتلا به پولیپ بینی باید پیش از روی آوردن به جراحی پولیپ بینی درمان دارویی را امتحان کنند و با پزشک خود در این باره مشورت کنند ، مگر آن که احتمال وجود عارضه‌ای جدی‌تر مانند تومور مطرح باشد. داروهای مورد استفاده برای درمان پولیپ بینی یا موضعی (مانند قطره‌ها یا اسپری‌ها) یا قرص هستند.

خدمات دکتر علیرضا سنمار جراح بینی

جراحی بینی فانتزی